Na dniach wszystkie najnowsze testery ThinkCar będą posiadały możliwość odblokowania bramki SGW w koncernie V.A.G.
🔐 Czym jest SGW?
Security Gateway to warstwa zabezpieczeń w samochodzie, która ogranicza komunikację diagnostyczną z głównymi modułami pojazdu (np. ECU, ABS, ESP, skrzynia biegów, itp.). Bez autoryzacji nie można ich odczytywać ani modyfikować – co wcześniej było możliwe np. przez interfejs OBD2.
🚗 Po co to użytkownikowi?
Dla zwykłego kierowcy może to nie być od razu widoczne, ale dla pasjonatów, mechaników czy diagnostów to blokada dostępu do zaawansowanych funkcji:
- 🔧 Brak możliwości adaptacji i kodowania – np. aktywacja świateł do jazdy dziennej, zmiana trybu pracy klimatyzacji, czy konfiguracja systemów wspomagania kierowcy.
- ⚠️ Utrudniona diagnostyka usterek – bez dostępu do pełnych danych z modułów nie da się precyzyjnie określić przyczyny problemu.
- 🛠️ Ograniczenia w serwisowaniu poza ASO – niezależne warsztaty mają utrudniony dostęp do istotnych funkcji serwisowych, przez co rosną koszty i zależność od autoryzowanych serwisów.
🔓 Odblokowanie SGW – co daje?
Odblokowanie SGW (np. za pomocą urządzeń diagnostycznych z autoryzacją SFD/SGW lub fizycznym obejściem bramki) przywraca pełną funkcjonalność diagnostyki, umożliwiając:
- ✅ Pełne kodowanie i adaptacje modułów
- ✅ Zaawansowaną diagnostykę i logowanie parametrów
- ✅ Modyfikacje ustawień fabrycznych
- ✅ Samodzielne serwisowanie i konfigurację auta
🏁 Przykłady zastosowania w autach VAG:
- 💡 Aktywacja dynamicznych kierunkowskazów w Audi
- 🧭 Zmiana mapy nawigacji w infotainmencie MIB
- 🎵 Ustawienie lepszych parametrów audio w Volkswagenie z systemem Dynaudio
- 🛑 Wyłączenie systemu Start-Stop na stałe
- 🚘 Retrofity – np. dołożenie kamery cofania lub tempomatu i ich aktywacja
Odblokowanie bramek SGW w koncernie V.A.G. będzie działać na pojazdach:
- Volkswagen (VW)
- Audi
- Škoda
- SEAT
- CUPRA
- Porsche
- Lamborghini
- Bentley
- Bugatti