Współczesna diagnostyka samochodowa coraz częściej spotyka się z dodatkowymi utrudnieniami. Jednym z takich wyzwań są bramki SGW (Security Gateway), które producenci aut wprowadzają, by chronić pojazdy przed nieautoryzowanym dostępem. Co to oznacza dla mechaników i warsztatów? Oto wszystko, co warto wiedzieć o bramkach SGW – od ich funkcji po sposoby na obejście tych zabezpieczeń.
Czym są bramki SGW?
Bramki SGW to moduły zabezpieczające komunikację wewnętrzną w samochodzie. Ich głównym zadaniem jest uniemożliwić dostęp do systemów pojazdu osobom, które nie mają odpowiednich uprawnień. Bramki kontrolują przesył danych między urządzeniami diagnostycznymi a systemami samochodu, filtrując żądania i blokując te, które są nieautoryzowane.
Technologia ta została wprowadzona z myślą o zabezpieczeniu przed cyberatakami, ale jej efektem ubocznym jest znaczne utrudnienie pracy niezależnych warsztatów. Bez odpowiednich narzędzi lub zezwoleń dostęp do zaawansowanej diagnostyki pojazdu może być niemożliwy.
Do czego są wykorzystywane bramki SGW?
Bramki SGW znajdują zastosowanie w samochodach, aby:
- Chronić systemy samochodu. Moduły zabezpieczają przed nieuprawnionym dostępem, ograniczając ryzyko ingerencji w kluczowe elementy, takie jak silnik, układ hamulcowy czy systemy wspomagające jazdę (ADAS).
- Zabezpieczać przed cyberatakami. W dobie połączonych pojazdów, cyberbezpieczeństwo jest priorytetem. Bramki SGW filtrują dane i blokują podejrzane żądania.
- Kontrolować dostęp do funkcji diagnostycznych. Właściciele marek motoryzacyjnych chcą mieć pewność, że ich pojazdy są serwisowane zgodnie z określonymi standardami.
Jak obejść bramki SGW?
Aby pracować z samochodami wyposażonymi w SGW, niezależne warsztaty muszą znać sposoby na uzyskanie dostępu. Oto kilka najczęstszych metod:
- Użycie oryginalnych narzędzi diagnostycznych. Producenci samochodów oferują autoryzowany dostęp dla warsztatów, ale wymaga to zakupu licencji i opłacenia abonamentu.
- Rejestracja w systemach producentów. Niektórzy producenci pozwalają na rejestrację warsztatów i uzyskanie ograniczonego dostępu do SGW za opłatą.
- Specjalistyczne narzędzia. Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń, które potrafią obejść SGW. Wymagają one jednak zaawansowanej wiedzy i często wiążą się z dodatkowymi kosztami.
- Rozwiązania nieautoryzowane. Istnieje rynek adapterów czy przelotek używanych do ominięcia fizycznie bramek SGW. Rozwiązanie nie jest, ani wygodne, ani tanie.
Koszty dostępu do SGW
Koszty związane z obsługą SGW mogą znacznie się różnić. Przykładowo:
- Specjalistyczne narzędzia producenta : ceny urządzeń zaczynają się od 5 000 zł i mogą sięgać nawet 20 000 zł.
- Rejestracja i abonament: opłaty abonamentowe wahają się od 500 do 1 500 zł miesięcznie.
- Uniwersalne testery diagnostyczne: od 2000 do 30000 zł w zależności od funkcji i zakresu pracy urządzenia
Jak wygląda obsługa SGW w różnych markach?
Nie wszystkie marki samochodowe stosują SGW w ten sam sposób. Oto kilka przykładów:
- Fiat/Jeep/Alfa Romeo: Bramki SGW występują w większości modeli od 2018 roku. Aby je odblokować, potrzebne są licencjonowane narzędzia, takie jak FCA Secure Gateway.
- Volkswagen/Audi/Skoda: Wprowadziły SGW w niektórych modelach od 2020 roku. Dostęp wymaga użycia systemu ODIS z aktywną subskrypcją.
- BMW/Mini: System SGW pojawia się w nowszych modelach. Autoryzacja odbywa się za pomocą kluczy cyfrowych dostarczanych przez producenta.
- Mercedes: SGW jest integralną częścią nowych modeli. Aby uzyskać dostęp, warsztat musi posiadać certyfikowane urządzenia oraz licencję.
Bramki SGW stają się standardem w diagnostyce samochodowej, a ich głównym celem jest ochrona pojazdów przed cyberzagrożeniami. Dla warsztatów oznacza to nowe wyzwania i konieczność inwestycji w narzędzia oraz szkolenia. Zrozumienie, jak działają bramki SGW i jakie są opcje dostępu, jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności w branży. Dlatego warto już dziś zaczerpnąć wiedzy i przygotować się na zmiany.
Producenci urządzeń uniwersalnych takich jak marka THINKCAR stają naprzeciw wymagań swoich klientów i dostarczają możliwości odblokowania bramek wiodących producentów.
Odblokowanie bramek odbywa się po opłaceniu przez użytkownika licencji SGW w wysokości zależnej od danej umowy.
Szczegóły odblokowania bramek SGW:
-
Odblokowanie bramki SGW dla koncernu Renault / Dacia – 100 tokenów
5299,00 złPojazdy wyposażone w blokadę diagnostyczną sterowników, mogą zostać odblokowane online.
-
Odblokowanie bramki SGW dla koncernu Renault / Dacia – 50 tokenów
2549,00 złPojazdy wyposażone w blokadę diagnostyczną sterowników, mogą zostać odblokowane online.
-
Odblokowanie bramki SGW dla koncernu Renault / Dacia – 20 tokenów
1549,00 złPojazdy wyposażone w blokadę diagnostyczną sterowników, mogą zostać odblokowane online.
-
Odblokowanie bramki SGW dla koncernu FCA
1149,00 złPojazdy wyposażone w blokadę diagnostyczną sterowników, mogą zostać odblokowane online.
-
Odblokowanie bramki SGW dla koncernu Renault / Dacia – 10 tokenów
899,00 złPojazdy wyposażone w blokadę diagnostyczną sterowników, mogą zostać odblokowane online.